Suustra Coaching

Wat is een burn-out en hoe kan ik ermee omgaan?

burn-out vrouw vermoeid verdrietig

Je wilt een 1, 2, 3-tje en dan weer door. Je concentratie is nul, dus je wilt tips en een beetje tempo. Zo ziet het begin er vaak uit. Wilskracht is je valkuil en niet meer een kwaliteit.

Wat is de kern van een burn-out?

Je bent op, je kan niet meer, je weet het niet meer, maar je wilt het nog wel. Je lijf is moe, je hoofd maakt overuren. Waar begin je? Je lijf geeft allang aan dat het niet meer gaat, maar je negeert de signalen. Je lijf bemoeit zich er mee. Op de dag dat je je bed niet meer uit kunt komen omdat het niet meer gaat, weet je het: dit is een burn-out.

Voorbeeld uit een van mijn sessies:
Zo zat hij hier, in mijn praktijk, grauw en mat. Hij had zich in de stoel geperst zonder motivatie.
‘Zo ken ik mijzelf niet, zo ben ik niet. Ik zie er al tegenop om mijn bed uit te komen. Bij de deur ben ik al zo moe. Ik zie overal tegen op. Ook kan ik niet vertellen wat er nou aan de hand is. Ik heb overal pijn, spierpijn ofzo, geen eetlust, ik ben zo moe, alleen het getol in mijn hoofd is actief, maar er zit geen logica in. Ik voel me schuldig naar mijn werk, gezin en familie en ik wil niet te lang thuis zitten. Echt, dat is niets voor mij. Zeg me, wat kan ik doen….ik wil alles doen om snel weer aan het werk te gaan’.
‘Wil je thee of koffie?’ Hij wist het niet.

burn-out coaching gesprek

Positieve karakter eigenschappen.

Die kunnen leiden naar een  burn-out. Misschien denk je en schrik je van het woord burn-out en heb je hier negatieve gevoelens over van falen en ‘het lukt ook nooit’ ‘Ik geef niet zomaar Op’  ‘Opgeven is geen optie’. Het krijgen van een burn-out is verbonden met een aantal positieve karaktereigenschappen, die te ver zijn doorgeschoten. Indien je ze te veel langdurig inzet, ontwikkelt zich een tekort een rust in je lijf en in je emoties.

De goede eigenschappen zijn vaak: Goed zijn in hun werk. Geen opgevers mentaliteit. Tempo kan altijd hoger.. Enorm loyaal. Een hart voor de zaak. Nooit opgeven, doorzetters, betrouwbaar, het kan altijd beter, altijd klaar staan voor de ander. Als dit je goede patronen zijn…en je kan de rust niet pakken door te herstellen, dan kom je terecht in je valkuil. Je hebt het té druk gehad om voor deze zaken voor jezelf in te zetten. 

Motto is: Lekker bezig zijn, goed voor je, je bent tenslotte sterk. Tja, dat valt natuurlijk te bezien.

De signalen sluipen langzaam je leven in. Ergens weet je wel dat je niet slaapt, je gedachten nooit  rustig zijn,  lichamelijke klachten hebt als spierpijn, fysiologische en emotionele uitputting, hartkloppingen, geen of veel eetlust,  kort lontje,  adviezen in de wind slaan,  perfectionisme, onzekerheid, geen zelfvertrouwen meer hebt.

Je negeert de signalen zo lang mogelijk, tot het je opslokt.

Wat kan een burn-out coach voor je doen? 

Je denkt:  Ik los het zelf wel wel op en ik kan het wel aan.  Je bespreekt het eens met vrienden, collega’s en iedereen begrijpt je en voorziet je gratis van advies. Het is zo fijn, kost niets, helaas voor alle goede bedoelingen, het helpt je ook niets. Je bent al te ver in de afdaling. Het enige dat nog overeind staat is: je wilskracht. Je wilt niet opgeven.

Je vraag tolt in je hoofd: Heb ik een burn-out..? Herken je de signalen? De ontkenning, het vechten, je sterke karakter, is dat nu de zwakke schakel?

Nu kan het de tijd zijn om even stil te staan bij jezelf, en bij hoe je je voelt en te kiezen voor jezelf.

burn-out, verslaving co-verslaving handen bij elkaar

 Herstellen van een burn-out in vier (redelijk simpele) stappen

1: Neem jezelf eens serieus

Eigen zorg dringt zich op.  Weet je niet meer wat je wilt en wel wat je werk, de ander, je partner en je kinderen willen? Je staat altijd klaar om het op te lossen, het aan te pakken ( dan is het maar af) en je het laat nooit afweten voor de ander. Hierbij een vleugje (meer) perfectionisme en schuldgevoel. Jezelf vergeet je zo langzamerhand…zelfzorg, hoe dan? Daar heb je het toch veel te druk voor. Haal maar eens adem en erken: Het is zo, ik ga mijzelf eens serieus nemen en ik ga eens naar een burn-out coach.

2: Het komt goed. Hoe dan? Welke hulp heb je nodig?

Vervolg sessie voorbeeld:
Inmiddels de 5e sessie en hij had de bodem van de narigheid, het opgebrande deel, het moeilijkste stuk doorgeworsteld. De vraag: Waar heb ik behoefte aan, zorgde niet meer voor paniek. ‘Ik heb behoefte aan rust in mijn drukke bestaan, een moment dat ik me niet schuldig voel, een moment dat ik me oké voel, en dat ik mezelf waardeer, ook dat ik meer voor mezelf kan en durf  op te komen, maar ik ben bang….bang wat anderen ervan zullen vinden….’.

Je hebt het even nodig dat iemand je mee neemt uit deze bron van ellende, met een plan. Een plan om beter te worden, en jezelf eens te leren kennen. En plan om op te knappen.

3: Zorg voor jezelf in plaats van voor de ander

Zorgen voor de ander is makkelijker dan zorgen voor jezelf.  Jezelf kan je best uitzetten. Oefening baart kunst. Ergens in de krochten van je verleden is dit een logisch patroon. Als je goed oplet op wat de ander nodig heeft, krijg ik wat ik nodig hebt, liefde, erkenning, aandacht, waardering. Steeds geven aan de ander, dat leidt af van je eigen sores.  Balans is geven en nemen, ja en soms nee, het één en het ander. Je mag je schuldig maken aan tijd voor jezelf nemen, een eigen hobby, een eigen tempo en eigen keuzes. Dat is gezond, dat bijt vaak de behoefte van de ander, en dat krijg je te horen. De ander kan merken dat je meer tijd voor jezelf neemt en reageert hier soms negatief op. Goed zijn voor jezelf, is niet perse goed zijn voor de ander.


Vervolg sessie voorbeeld:
‘Voor mezelf opkomen was een lastig proces. Vrienden adviseerde dit aan mij, totdat ik het deed. Ik kreeg klachten van mijn familie, dat ik afspraken en feestjes afzegde. Op mijn werk: dat ik niet meer alles deed. Dat werd niet overal gewaardeerd. Hoe ga ik hier mee om?

4: Kies voor jezelf en trek grenzen als dat nodig is

Vervolg sessie voorbeeld:
‘Het was echt wennen. Dit is mijn 10e afspraak en ik kan weer verder. Het is nog steeds lastig om een ander teleur te stellen. De ander krijgt niet altijd meer wat hij wil van mij. Dat is goed voor mij en niet altijd goed voor de ander. Ik ben veel bezig met mij bewust maken van: Is dit goed voor mij, of niet? Wil ik dit? En neem ik de verantwoordelijkheid om dit te doen. Dan draag ik ook de consequenties, bv als ik toch te veel doe, ben ik moe. Neem ik daarna tijd om te herstellen? Het is mijn eigen verantwoordelijkheid, om voor mijzelf te zorgen. Ik snap dat nu. Er is een wereld voor mij open gegaan. Ik wist dit niet. Ik heb het nooit zo gezien. Nu ben ik zelf aan zet. En ik ga het aan. En het voelt vrij.’

Aan de slag met een burn out:

Wat doet een stress en burn-out coach?

Je helpen, begeleiden om kennis te krijgen van jezelf. Weten waar je valkuilen liggen en waardoor je hier in terecht bent gekomen. Daarnaast help een burn-out coach ook om erachter te komen wat je kwaliteiten zijn. Je kwaliteiten zijn eigenschappen die je goed kunt, heel goed, totdat het een valkuil wordt.

Wat kost een burn-out coach?

Mijn sessies kosten 65,00 per uur. De sessies worden niet vergoed vanuit de ziektekostenverzekering, soms wel via de werkgever. Een offerte kan ik op aanvraag maken. Een werkgever mag altijd bellen.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

Uitputting, fysiek echt niets meer kunnen. Veel willen, en niets kunnen. Schuldgevoel en super loyaal zijn naar je werk. Gedachten tsunami in je hoofd, die je niet meer kunt stoppen. En vaak slaapproblemen.

Wanneer is een burn-out voorbij?

Na ongeveer 10 sessies heb je behoorlijk wat zelfinzicht gekregen, je weet waar je grenzen liggen en waar je op moet letten. Een burn-out verandert je kijk op het leven, op jezelf en verandert dus je leven. Het wordt er beter, puurder en relaxter van, een andere manier  van leven, een makkelijker manier van leven.

Welke hulp heb ik nodig bij een burn-out?

Praktische hulp, niet alleen maar praten, maar ook doen. Relativeren en andere perspectieven toelaten. Hulp van een coach, die gericht is op het praktische deel van je leven. 

Hoe kun je een burn-out vaststellen?

Dit doet vaak de huisarts. Ik begeleid je als je een burn-out hebt, of denk te hebben. Of als je vastloopt, als je het even niet meer weet en ook als er meer speelt als een burn-out. En ook als je een burn-out hebt van je privé leven.

Burn out klachten bij vrouwen

Deze wil ik nog even apart benoemen. Over het algemeen nemen vrouwen meer rollen aan in het leven. Dus de kans op overspanning is groter. Er is vaak sprake van: het gezin willen harmoniseren, de sociale wereld regelen en als er kinderen zijn is er (vaak) ook meer zorg, of een mantelzorg van een ouder of naaste, dus meer uitputting waarvan niet hersteld wordt. Het is dan nog lastiger om dit aan te pakken, omdat er zoveel van afhangt. Je wilt de ander niet in de steek laten, die ander heeft je soms echt nodig. Vaak zijn er ook relatie- en gezondheidsproblemen of problemen met het ouderschap. Het is dan snel complex en kun je niet meer zien wat nou het hoofdprobleem is. Juist dan is het fijn om het niet alleen emotioneel aan te pakken, maar ook praktisch.


Voel je welkom om hier met mij over te praten. Je kunt via een mail een gratis kennismakingsgesprek afspreken van 30 minuten. Daarna kun je een traject starten naar behoefte. Ik houd rekening met jou, met jouw tempo en wat jij aan kunt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categories
Recent Posts
Blog Nieuws